Algemene voorwaarden
Artikel 1 – UITSLUITENDE VERKOOP AAN PROFESSIONELEN
De door de Verkoper aangeboden goederen zijn uitsluitend bestemd voor professioneel gebruik door rechtspersonen of natuurlijke personen handelend in de uitoefening van hun beroep. De koper, hierna zakelijke Koper, erkent uitdrukkelijk te handelen in zijn hoedanigheid van professionele partij en beschikt over de vereiste deskundigheid en technische bekwaamheid om de aangeboden goederen te plaatsen conform de door de Verkoper verstrekte installatievoorschriften en de geldende professionele normen en standaarden.
Artikel 2 – IDENTITEIT VAN DE VERKOPER
Ceiso BV
Ossegemstraat 155
1860 Meise – België
KBO: BE 0874.649.592
Ceiso treedt uitsluitend op als producent en/of groothandel en verkoopt niet rechtstreeks aan eindklanten.
Artikel 3 – TOEPASSELIJKHEID
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst tussen de Verkoper en de zakelijke Koper. De zakelijke Koper wordt bij aanvaarding van elk bod van Ceiso geacht onherroepelijk afstand te hebben gedaan van eventuele aankoopvoorwaarden. Bijgevolg zijn op het ogenblik van contractsluiting enkel huidige algemene voorwaarden van toepassing.
Artikel 4 – BESTELLINGEN EN OVEREENKOMSTEN
De zakelijke Koper geeft op schriftelijke wijze zijn bestelling door aan Ceiso. Deze zorgt voor de levering van de bestelde producten binnen een redelijke termijn. Deze termijn kan bij grote drukte of productiemoeilijkheden verlengd worden door de Verkoper, die de zakelijke Koper hiervan zal informeren.
Artikel 5 – PRIJS
Alle prijzen van de Verkoper zijn exclusief BTW.
Indien een bestelling wordt geplaatst geldt voor deze verkoop de op dat ogenblik van toepassing zijnde prijs. Prijslijsten kunnen eenvoudig bij de Verkoper opgevraagd worden, de Verkoper heeft het recht om de prijzen in functie van de marktomstandigheden aan te passen, in alle geval worden de prijzen jaarlijks geïndexeerd.
Artikel 6 – BETALING
Er is een betalingstermijn van 15 dagen te rekenen vanaf de verzending van de factuur.
Laattijdige betaling resulteert van rechtswege in een intrest die gelijk is aan de wettelijke intrestvoet zoals bepaald in de wet van 2 augustus 2002 en een conventionele schadevergoeding gelijk aan 10% van het aankoopbedrag.
Artikel 7 – LEVERING EN EIGENDOMSOVERDRACHT
7.1 Levering
De levering van de gekochte goederen gebeurt in het door de zakelijke Koper aangeduide leveringspunt.
De zakelijke Koper dient de producten na te kijken op het door hem aangeduide leveringspunt.
Het verplaatsen van de gekochte goederen geldt als aanvaarding van het gekochte goed.
Eventuele schade die nadien zou vastgesteld worden, wordt vermoed veroorzaakt te zijn door de zakelijke Koper. De Verkoper kan hiervoor dan ook niet aansprakelijk gesteld worden.
Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de zakelijke Koper hiervan uiterlijk één maand nadat zij de bestelling geplaatst bericht. De zakelijke Koper heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden.
In geval van ontbinding conform het vorige lid zal de Verkoper het bedrag dat de zakelijke Koper betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.
7.2 Eigendomsoverdracht
De eigendom van de aangekochte goederen gaat over van de Verkoper naar de zakelijke Koper op het ogenblik van integrale betaling van de factuur. De risico’s van verlies en beschadiging van de Producten gaan over van de Verkoper over naar de zakelijke Koper op het ogenblik dat de goederen beschikbaar worden gesteld in het door de zakelijke Koper gekozen leveringspunt.
Artikel 8 – RETOURNEREN
Het betreft een professionele aankoop tussen ondernemingen. Er is derhalve geen herroepingsrecht.
Artikel 9 – VERBORGEN GEBREKEN - KLACHTEN
9De Verkoper kan enkel voor (verborgen) gebreken aangesproken worden die reeds bestonden op het ogenblik van de levering en indien de verborgen gebreken de producten ongeschikt maken voor het gebruik waartoe ze bestemd zijn of het gebruik ervan aanzienlijk vermindert.
Op straffe van verval brengt de zakelijke Koper de Verkoper per aangetekend schrijven op de hoogte van het (verborgen) gebrek, dit binnen een vervaltermijn van één maand, vanaf de dag waarop de zakelijke Koper het verborgen gebrek heeft ontdekt, of in voorkomend geval, normalerwijze had moeten ontdekken, zoals bij plaatsing.
In het geval van een verborgen gebrek heeft de zakelijke Koper de keuze om ofwel het gekochte
product terug te geven zich de prijs zich te doen terugbetalen ofwel om het product te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen.
Alle kosten gepaard met het terugzenden van de producten met verbogen gebreken zijn ten
laste van de zakelijke Koper.
Artikel 10 – AANSPRAKELIJKHEID - EXONERATIE
De aangekochte goederen zijn uitsluitend bestemd voor professioneel gebruik door rechtspersonen of natuurlijke personen handelend in de uitoefening van hun beroep. De zakelijke Koper verklaart uitdrukkelijk dat zij als verkooppunt van bouwmaterialen werkt met professionelen die beschikken over de nodige kennis en vaardigheden om de goederen op correcte wijze te plaatsen en te gebruiken volgens de instructies van de producent en de regels van de kunst.
De Verkoper is in geen geval aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit een onjuiste installatie, gebruik of toepassing van de goederen, indien deze niet conform de meegeleverde instructies en de geldende professionele normen en standaarden zijn uitgevoerd. Het is de verantwoordelijkheid van de Koper en uiteindelijke gebruiker om ervoor te zorgen dat de plaatsing gebeurt door vakbekwame personen en in overeenstemming met alle toepasselijke normen en voorschriften en de regels van de kunst.
De Verkoper kan in geen geval door de zakelijke Koper of andere partijen (waaronder de contractspartijen van de zakelijke Koper) buitencontractueel worden aangesproken. De zakelijke Koper zal er zorg voor dragen dat elke eventuele buitencontractuele aansprakelijkheid van de Verkoper uitgesloten wordt in de contracten tussen de zakelijke Koper en zijn opdrachtgever(s).
De zakelijke Koper zal ten allen tijde de verkoper vrijwaren mocht zij toch op grond van buitencontractuele aansprakelijkheid worden aangesproken en dit voor de schade die zij lijdt.
De zakelijke Koper erkent zij de Verkoper integraal zal vrijwaren voor alle mogelijke schade die hieruit zou kunnen voortvloeien inclusief de gerechtskosten en de kosten die de Verkoper moet maken om zich desgevallend in rechte te verdedigen. Indien juridische bijstand vereist is door de nalatigheid van de zakelijke Koper, zoals het niet opnemen van de vereiste exoneratieclausules in zijn overeenkomst met zijn contractspartijen, zijn de kosten van juridische verdediging, waaronder de integrale advocatenkosten en desgevallend de bijstand van technische adviseurs integraal vergoedbare schade.
In geen geval kan de Verkoper aansprakelijk gesteld worden voor enige gevolgschade. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de schade van de Verkoper contractueel beperkt is tot de betaalde prijs voor de goederen die aan de grondslag van de beweerde schade zouden liggen.
Artikel 11 – OVERMACHT – HARDSHIP
In geval van overmacht is de Verkoper niet gehouden haar verplichtingen na te komen. In dat geval kan de Verkoper ofwel haar verplichtingen opschorten voor de duur van de overmacht, ofwel de overeenkomst definitief ontbinden.
Onder overmacht wordt verstaan elke gebeurtenis die buiten de redelijke controle van de Verkoper valt die de nakoming van haar verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert.
Onder overmacht wordt verstaan onder meer, stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van onze website, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden, epidemieën, oorlog, burgerlijke onlusten,…
Indien door externe omstandigheden die zich voordoen buiten de wil van de Verkoper zij haar producten of diensten onmogelijk kan leveren aan de contractvoorwaarden, heeft zij het recht om de prijzen aan te passen en de zakelijke Koper hiervan schriftelijk te verwittigen. De zakelijke Koper heeft vervolgens 8 dagen de tijd om het contract te beëindigen zonder dat er door de zakelijke Koper een schadevergoeding verschuldigd is. Indien de zakelijke Koper het contract niet heeft beëindigd binnen de 8 dagen na de verzending van de schriftelijke kennisgeving van de prijsverhoging (per post, per fax, per e-mail of via enig ander gangbaar communicatiemiddel), heeft de Verkoper het recht de hogere prijzen te factureren.
Artikel 12 – KLACHTEN EN BEWIJSREGELING
Klachten over de geleverde goederen moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de Verkoper, uiterlijk één maand na aankoop dan wel uiterlijk één week na plaatsing. Elke klacht buiten deze termijn impliceert een verval van recht van de zakelijke Koper. Het komt steeds aan de zakelijke Koper toe om het bewijs te leveren dat het aangekochte product reeds bij aankoop beschadigd zou zijn geweest in die mate dat het niet langer dienstig zou zijn geweest voor het door de Verkoper beoogde doel van het product.
Artikel 13 – PRIVACY
De verwerking van persoonsgegevens gebeurt conform de privacyverklaring van Ceiso, beschikbaar op de website.
De Verkoper bewaart als verantwoordelijke voor de verwerking van gegevens de persoonlijke gegevens die de zakelijke Koper haar toevertrouwt met als doel interne dossieradministratie en wettelijke verplichtingen. De Verkoper heeft een gerechtvaardigd belang om de contactgegevens van de zakelijke Koper te gebruiken om deze te informeren per post of per mail aangaande de door haar aangeboden producten/diensten.
Iedere zakelijke Koper kan op elk moment inzage vragen in de gegevens die over haar werden opgeslagen en kan vragen deze informatie te wijzigen, te beperken of te verwijderen. Daarnaast heeft de zakelijke Koper recht om de eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van haar persoonsgegevens.
Om haar rechten uit te oefenen, kan de zakelijke Koper zich richten tot het e-mailadres van de Verkoper. U kan ook een klacht indien bij de Privacy Commissie:
Gegevensbeschermingsautoriteit
Drukpersstraat 35, 1000 Brussel
Tel +32 (0)2 274 48 00
Fax +32 (0)2 274 48 35
email via contactformulier op de website: www.privacycommissie.be.
De Verkoper is niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade die voortvloeit uit een foutief of onrechtmatig gebruik van de persoonsgegevens door een derde, wanneer zij aantoont dat de getroffen maatregelen passend geweest zijn een effectieve bescherming te bieden. De Verkoper kan eveneens niet verantwoordelijk geacht worden wanneer zij kan aantonen dat er geen causaal verband is tussen mogelijke niet-nakomingen van passende maatregelen en de door de zakelijke Koper geleden schade.
Artikel 14 – TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLENBESLECHTING
Op alle rechtsverhoudingen tussen partijen is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.
Ingeval van conflict zal eerst worden nagegaan of het conflict kan worden opgelost. Indien bemiddeling onmogelijk blijkt, is enkel de Nederlandstalige Ondernemingsrechtbank Brussel bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen.
Artikel 15 – SLOTBEPALINGEN
Indien enige bepaling van deze voorwaarden door een bevoegde rechter nietig of onafdwingbaar wordt verklaard, komen de zakelijke Koper en de Verkoper overeen dat deze niet uitvoerbaar zal zijn, maar dat de andere bepalingen van de Algemene contractvoorwaarden wel hun werking behouden, behalve wanneer de litigieuze bepaling essentieel is en de Algemene contractvoorwaarden niet meer ter goeder trouw gewijzigd kunnen worden teneinde het evenwicht van de rechten en verplichtingen van de Zakelijke Koper en de Verkoper te herstellen of behouden.